“I work with a pop mind in the noise” says Klara Andersson, the Swedish mastermind behind the noise pop project Fågelle where layers of noise and fragile constructions of concrete sounds meet pop melodies, exploration of rhythms and the subject of power. With her elaborate array of pedals, synthesizers and samplers, she dives into the sounds and textures, experimenting and tinkering until she finds what will come together with poetry to create a compelling song. She is a producer who sees herself in the middle ground between sound art and pop, which leads to wonderful creative latitude while also generating the conundrum of not fitting in with one particular scene.

In collaboration with the producer Henryk Lipp (Thåström, Anna von Hausswolff, Blue for Two) the ideas are grown into sound worlds, songs, storm clouds. From the smallest text fragment to the rolling in of the biggest thunder. With lyrics in Swedish about our times in micro and macro-perspective, how time is painful and always slipping away and about power and powerlessness. Her music has been described as “a soft punch in the face”.
Fågelle has played in a bunch of different venues and festivals in Europe, among others at Heroines of Sound i Berlin, Performing Sound Festival in Salzburg, Kolonia Artystów in Gdansk, Woman SRSLY in London, Klangfestival in Linz and Atomino in Chemnitz.

Swe:
Fågelle gör musik där lager av noise och sköra konstruktioner av ljud möter popmelodier och texter om makt. Med pedaler, synthar och samplers dyker hon in i ljuden och letar tills hon hittar vad som tillsammans med poesi blir till spännande låtar i utkanten av popgenren. Hennes musik har beskrivits som ”en mjuk käftsmäll”.
I samarbete med producenten Henryk Lipp  (Thåström, Anna von Hausswolff, Blue for Two) växer idéerna till låtar, orosmoln, från de minsta textfragmentens betydelse till de största crescendonas intåg. Med texter på svenska om samtiden i micro och makroperspektiv om hur tiden är plågsam och rinner en ur händerna och om makt, maklöshet och maktfullkomlighet. Ibland målas barockmålningar med texter, skrivs stilleben där döden och livet finns symboliserade och där händerna blir symboler för allt vi har och allt vi ger.
Fågelle har spelat i en mängd olika sammanhang i Europa, bland annat på Heroins of Sound i Berlin, Performing Sound Festival i Salzburg, Kolonia Artystów i Gdansk, Woman SRSLY i London, Klangfestival i Linz och Atomino i Chemnitz.


By: David Lindengrün
Helvetesdagar, Fågelles fullängdsdebut, är därför ett rakt igenom kompromisslöst, filterlöst, ärligt, modigt och mästerligt album. Varenda en av dess dryga 2 220 sekunder är uppfyllda av Klara Anderssons oförblommerade hjärna, hjärta, själ och låtskrivarsnille (tänk er en becksvart blandning av M83:s mest himlastormande melodier och kompositören Hanna Hartmans manipulerade fältinspelningar från vulkanen Etna och ni får ett hum om hur den låter). Gaffa
"Immersive noises come out of the speakers, sometimes to accompany the guitar, sometimes to serve as a stark contrast to it. And then, a melodic voice erupts from the depths of her chest, one that is Þlled with such strength and sentiment that it’s nearly impossible not to be moved by it." Wolfgang Magazin

“Helvetesdagar" [...] is a path between noise and pop, a rare mix almost as rare as it is to hear something about this genre that has a really effective rendering. Klara instead manages to find a way to make everything coexist in an elegant and original way, creating her own strong and convincing artistic identity. Impatto Sonoro
De krachtige stem van de gedreven Zweedse Klara Andersson deed ons vaag aan Björk denken, maar haar muziek – elektronica, fieldrecordings van dode maden en gitaar – klonk meer als die van een bluesy singer-song. Iemand moet haar snel een platencontract geven! Gonzo Circus

“A sinuous vocal that weaves in and out of conventional tonality, hemmed in by a luxuriant thatch of luminous arpeggios. Serene, ecstatic spells of sunlit major-key updrafts, punctuated with toe-curling crunches of unexpected harmonic discord. Like waltzing across a frozen lake with your unrequited first crush. Spiralling out of sight of sorrow and sunlight and sensation – weightless.”  Gigwise
“Her music is an experimental elaboration on beautifully presented spoken word, combined with pedals, synthesisers and samplers. Fågelle sings in her mother tongue, Swedish, which really lends authenticity to the experience. She transports the audience to a different sphere, and cannot be forgotten!”Todolistldn
"At some point, I thought, ‘I wish I knew what she was
singing’, but actually I realised it was not necessary.
A howling chant; expressive and right from the gut." The wonderful world of dance
“Die Schwedin „Fågelle“ wiederum schichtet Rauschen und rhythmische Drones aufeinander, fragmentiert und entfremdet synthetische Sounds, setzt schlichtweg fulminante Gesangsmelodien auf das tonale Gewaber. Das ist Honig und Beton, das ist Popnoise vom Feinsten. „Diese Frau ist einfach eine Erscheinung“, bringt es Tanja Fuchs auf den Punk, „ein bisschen wie Björk, aber ohne den Kitsch.“ ” Die Referentin
"Kaltes Knistern macht sich anschließend in den Pausen des nächsten Beitrages, zwischen den schwebenden und bebenden Sphären von Fågelle, im Raum bemerkbar. Gebändigt von solch akustischer Ehrlichkeit bleibt das Publikum die gesamte Dauer dieser makellosen Vorstellung über erstarrt, wie hypnotisiert. Das Gefühl beschleicht einen, als stünde ein lächelnder Ben Frostnicht weit entfernt im Raum. Glasklar trifft die Stimme der Schwedin jeden Ton und fügt sich zu den rhythmisch genau platzierten Molltönen ihrer Gitarre."The Message
"Berlinbaserade svenskan Klara Andersson gör under namnet Fågelle spännande musik som rör sig mellan ljudkonst, noise och pop. I samarbete med producenten Henryk Lipp bygger hon ljudvärldar som inte liknar någonting annat just nu. Här utforskas mötespunkter – inte bara mellan konst och pop – utan också mellan musik och dikt. Nysläppta låten ”Döda flickan rädda rösten” är något av det mest känslosamma och dramatiska vi hört i år." HYMN

"Fågelle drar sig inte för det obehagliga. Ångesten, desperationen, skörheten läggs under lupp och tillåts växa sig starka genom gitarrförstärkarens sprängkraft.  Ibland knäpper och knakar det sprött, ibland dundrar elektrobeatsen som ett rusande hjärtklapp. Fågelle säger ingenting som inte är viktigt." Geiger


"Så.mycket.mer.än.bara.musik."Que Club

"Melodic electronic wonderousnes" Nordic Vibrations

"Klara Andersson is ultimately creating something unique" Totally Stockholm

Contact:
fagelle@gmail.com
Booking (EU):
giorgio@swampbooking.com






Mark